28 juni 2007

Tien redenen waarom mensen niet reageren op weblogs.

Van een collega tien redenen ontvangen waarom mensen niet reageren op weblogs.

Omdat ik vermoed dat de meeste redenen uitingen zijn van weerstand tegen verandering wil ik ze niet weerleggen, bestrijden, ontkrachten of ontzenuwen. Weerstand wordt meestal niet overwonnen door tegenargumenten omdat weerstand dikwijls is gebaseerd op beleving of gevoel.

Weerstand kan onder andere ontstaan door allerlei twijfels aan de verandering; twijfel aan de noodzaak, twijfel aan de oplossing, twijfel aan het veranderproces, twijfel over de eigen positie, twijfel aan de veranderaar.

In mijn vorige posting heb ik een link opgenomen naar een succesverhaal over een veranderingsproces. Een voorwaarde voor succesvol veranderen is volgens de geïnterviewde veranderaar vertrouwen; vertrouwen in de noodzaak, de oplossing, het proces, de eigen positie en die van de veranderaar.

Ik wil zo mogelijk belemmering opruimen om deze blog te kunnen lezen en de postings van commentaar te kunnen voorzien. Daarom kan iedereen vanaf 22 juni 2007 de blog lezen en vanaf 28 juni 2007 reacties achterlaten. Ik ga de reacties wel monitoren en ingrijpen als ik dat nodig vind, desnoods reacties verwijderen.
Een prikkelende posting over een ethische code voor webloggers en anoniem reageren vind je op de blog ditisberry.
Hier vind je ook een link naar U bent een aap en dus ongeschikt om te bloggen

De tien redenen waarom mensen niet reageren op weblogs.

1 Wat je opschrijft is zo compleet dat ik niets anders te zeggen zou weten dan "wat goed gedaan". En dat voelt een beetje dom.

2 Je hebt me iets geleerd wat ik nog niet wist en ik wil daar even over nadenken voordat ik een vraag heb. En ik wil mezelf niet in diskrediet brengen. Dus ik ga weer verder.

3 Ik wil een comment typen, maar dan zie ik dat je alleen maar op een paar vrienden reageert als een soort ons kent ons.

4 De mensen die op je blog reageren houden van het uitwisselen van meningen en ik weet niet of ik moedig genoeg ben hetzelfde te doen.

5 Je reageert eigenlijk niet op comments, dus waarom zou ik er ééntje schrijven? (dat is voor mij een echt afhaker!).

6 Ik vind je blog echt heel leuk, maar ik ben te moe, te druk of iets anders. Ik geef wel weer een andere keer commentaar.

7 Je eindigt je posts met een hele grote vraag in de trant van "wat vind je van de Big Bang?" Dat is zo'n grote vraag dat ik daar zo snel geen antwoord op weet.

8 Je zet een hek neer door te eisen dat ik inlog voordat ik commentaar geef. Ik heb al zoveel passwords en ik ken je niet goed genoeg om er dat voor over te hebben.

9 De inhoud was niet zo boeiend en ik kon er niks van JOU in terug vinden. Het is dezelfde post die ik al op 10 andere blogs heb gelezen. Als ik commentaar zou moeten geven, zou ik je dat moeten vertellen.

10 Je post was negatief. De meeste mensen houden daar niet van. Ze willen geen deel uitmaken van negatief spul. Ik geef dus geen commentaar omdat ik er niet mee geïdentificeerd wil worden (ik me er niet mee identificeer).

Geen opmerkingen: