11 juni 2007

Veranderen

Vanavond op de ouderavond van mijn kinderen geweest.
De avond was bedoeld om met de ouders het eerste jaar van het 'anders leren' te evalueren. In 'Perspectief' nr. 7 van maart 2007 (een uitgave van het Katholiek Pedagogisch Centrum) het verhaal van de start Van droom naar werkelijkheid

Met bewondering voor het team, merendeels leerkrachten met jarenlange ervaring, en enigszins jaloers op de ondersteuning (KPC) heb ik aan de evaluatieavond deelgenomen. Wat is het inspirerend om met mensen te praten die een visie hebben, dit in praktijk weten te brengen en enthousiast hun nieuwe inzichten kunnen overdragen.

Kenmerkend in het verhaal van deze school is de keuze snel te starten, niet te lang te blijven hangen in de theoretische uitwerking van plannen. Wat bovendien een belangrijke voorwaarde blijkt voor hun succesvol veranderen is: vertrouwen.

In het verhaal komen meer veranderkundige aspecten aan de orde die ook voor onze situatie van toepassing zijn. Dit maakt het verhaal bijzonder de moeite waard om te lezen; lezen dus!

2 opmerkingen:

j.e.hemerik zei

Ben benieuwd wat de kinderen ervaren en geleerd hebben. Kun je daar iets over vertellen ?
Jos

Peter J. Kuipers zei

Ouders lieten op deze avond weten dat hun kinderen enthousiaster naar school gaan. Ouders waren aan het begin van dit schooljaar uitgenodigd kinderen in leeromgevingen te observeren. Waargenomen werd dat sommige kinderen eigen werkvormen ontwikkelden, bijvoorbeeld in groepsverband lezen, waarbij ze elkaar hielpen en corrigeerden. En uit eigen ervaring: mijn dochtertje van zes bracht aan het begin van het schooljaar het probleem van keuzes moeten maken mee naar huis. Als je haar vroeg wat ze op brood wilde schiep je voor haar een dilemma. Fascinerend hoe ze het opgelost heeft. Aanvankelijk werden eerst alle opties letterlijk uit de (koel)kast gehaald en op een rijtje gezet en vervolgens werd d.m.v. ienemienemutte een "keuze" gemaakt, waarbij ze smokkelde, mogelijkheden oversloeg/uitsloot, waardoor ze uiteindelijk uitkwam bij haar onbewuste voorkeur. Deze strategie heeft ze nu niet meer nodig.