27 mei 2009

Last van manipulatie?

Deze week in HAVANA een artikel over een onderzoek van 2 MIM studenten naar de muzieksite Last.fm. (artikel is helaas nog niet online beschikbaar, dus geen link hier) Gebruikers blijken zich niet bewust te zijn van het altijd aanwezige ‘suggestiesyteem’ (mediawijsheid!)
Op veel sites, het oudste voorbeeld Amazon.com, worden suggesties gegeven op basis van het gebruik van de site. Dat dit niet altijd vlekkeloos werkt wist ik. Bestellingen voor een ander kunnen in het gebruikersprofiel terecht komen. Hoewel ik boeken over aquariumvissen voor mijn schoonmoeder heb besteld, interesseren ze mij in het geheel niet.
Mijn vergelijking tussen het ‘suggestiesysteem’ van Last.fm en ‘suggestiesytemen’ van sites als Amazon.com is niet zuiver, Last.fm levert daadwerkelijk onmiddelijk op basis van een profiel, Amazon.com alleen op bestelling.
Het roept bij mij wel de vraag op, die de onderzoekers ook stelden, in hoeverre suggesties je smaak (en daardoor je koopgedrag) kunnen beinvloeden. “Die en die, lazen dat en dat óók” Als ik dat zie op een liefhebberssite zoals http://www.librarything.com ok, maar als het mij moet aanzetten aan te schaffen ….?

Geen opmerkingen: