4 november 2008

Reageer op M.Wesch

Via Webstroomnieuwsbrief september 08
een widget-gespot

Deze widget heb ik in de side bar (links) onder de titel TimeLine geplaatst. Onder de titel een venster voor het filmpje met een mini-forum. Start de film en vervolgens kan je in het mini-forum je reacties achterlaten door op ‘respond to this timeline at ...’ te drukken. Voer naam en bericht in. Het bericht wordt gekoppeld aan de tijdcode van het filmpje. Als andere bezoekers het filmpje afspelen worden de berichten getoond die bij de bewuste tijdcode zijn ingevoerd. Zij kunnen weer op het bericht reageren door op de balk daarboven te klikken.

Eén en ander functioneert niet perfect, maar het concept lijkt mij de moeite waard om te onderzoeken. Als experiment heb ik o.a. alvast gedeeltelijk een playlist ingevoerd. Iets voor Surf om de mogelijkheid aan te bieden gezamenlijk streaming media te onsluiten?

8 oktober 2008

OCN 2008

Ha, eindelijk een pc gevonden waarmee ik kan bloggen. (servicepunt Rai) Toch gek een "online conferentie" zonder faciliteiten om live te bloggen.

Toe nu vond ik de presentaties in de track Bibliotheek 2.0 nog het meest boeiend, inspirerend, prikkelend. Ga dan ook naar het vervolg vanmiddag.

Enkele (oud)collega's gesproken, leuk!

16 september 2008

Next gen

Het lijkt mij dat we hard zijn geconfronteerd met de gevolgen van het internetgedrag van wat ik de next gen noem.

De mediatheken hebben grote hinder ondervonden van het trage internetverkeer. Af en toe was werken bijna onmogelijk. De primaire processen konden nauwelijks uitgevoerd worden.

Mediatheekmedewerkers schakelden veelal over naar handmatige uitleen en inname via een excelformulier. Verlenging was onmogelijk vanwege mogelijke reserveringen. Boetes en blokkades konden niet verwijderd worden. Door de storing ontstane boetes worden waarschijnlijk kwijtgescholden.

De catalogus en andere interfaces naar bronnen waren soms via www.bib.hva.nl en de digitale mediatheek niet te bereiken. Instructies van mediatheekmedewerkers voor studenten verliepen daardoor uiterst moeizaam.

Gisteren is er door IT&V een bericht uitgegaan dat de internetproblemen veroorzaakt worden door een overbelasting van de firewall.

Het grootschalig downloaden en uploaden van internetbestanden (door studenten en medewerkers) wordt gezien als één van de voornaamste oorzaken van de overbelasting van de firewall en andere delen van het netwerk.

Tegenmaatregel was Peer tot Peer verkeer blokkeren. Het effect zou uiteindelijk moeten zijn dat er minder storingen zijn. Tot zover de stand van zaken.

Wat ik opmerkelijk vind is dat Klantenservice IT&V in het bericht van gisteren zegt dat het effect van de maatregel is dat het downloaden grotendeels onmogelijk wordt gemaakt en de reguliere IT-dienstverlening hierdoor minder gevaar loopt. Ik vermoed dat de next gen het heel gewoon vind om grote bestanden, al of niet legaal, te downloaden en tegelijkertijd andere werkzaamheden op de pc of laptop uit te voeren of tegelijkertijd een college bij te wonen. De next gen maakt vanzelfsprekend gebruik van de geboden mogelijkheden.

Wat ik bovendien opmerkelijk vind is dat het volgens Klantenservice IT&V blijkt dat ongeveer de helft van het verkeer via internet van en naar de HvA bestaat uit downloaden van bestanden die niets met studie of werk te maken hebben. Ik vraag me af hoe Klantenservice IT&V weet wanneer downloaden iets met studie of werk te maken heeft. (Een oude discussie dacht ik)

Worden msm, chatten en andere vormen van digitale communicatie ook onmogelijk gemaakt omdat het niet altijd met studie of werk te maken heeft?
Telefoneren en mailen mag, dat is voor oudjes ;-)
Zijn wij voorbereid op de next gen?

15 juli 2008

Logo HvA

Terug van 2 weken vakantie zag ik vandaag, komende uit het Amstelstation, bij de ingang van de Leeuwenburg de kreet "Knowledge is strength" in het logo van de HvA gekalkt.



Bijzonder intrigerend.



Wie is de maker? Student, docent of andere HvAmedewerker, toevallige voorbijganger?

En Waarom? Is het logo ontoereikend?

De betekenis van het logo vind je o.a. in een wiki


NB Met dank aan Harm voor het maken van de foto's. Sorry Harm, ik weet (nog) niet hoe ze onder een Creative Commons licentie te publiceren.

28 mei 2008

If you can't beat them join them


Zet standaard in het resultaatscherm van Google de resultaten van een federated search (bij ons door Metalib) naast die van Google. Dit niet als vervanging van onze Digitale Mediatheek maar als promotie van de bij ons simultaan te doorzoeken databanken.



Voor degenen die wat zich wat dieper in de materie over het Diepe Web willen begeven ;-) is Het diepe web wordt weer wat minder misschien een aardige start.

NB ik heb dit bericht o.a. de tag "kennisdelen" meegegeven!

10 april 2008

Keen schijnt geroosterd te zijn in Amsterdam

Eerder berichtte ik over de Cult of the amateur en verwees naar Keen's "The Cult of the Amateur": BRILLIANT! Lessig probeert daar Keen onderuit te halen door te stellen dat Keen zichzelf brilliant parodieert.

Volgens Lessig: "the real argument of Keen's book is that traditional media and publishing is just as bad as the worst of the Internet."

Ook Karin Spaink (bij uitstek mediavaardig ;-) draaide gisteren in Felix Meritis volgens Peter Olsthoorn de zaak om, ze betichtte Keen van alles waar hij het internet met zijn amateurisme van beschuldigt: intellectuele gemakzucht, hap-snap citeren en feiten verzamelen, een eenzijdige voorstelling van zaken, overdrijving.

Overigens amusant dat Lessig een Wiki The Keen Reader heeft opgezet. Ik ben eigenlijk benieuwd hoe de discussie in de angelsaksische landen is verlopen.

7 maart 2008

Ugame Ulearn

Over het symposium waar ik ook aanwezig was is al in verschillende blogs bericht.
zie bijvoorbeeld voor een uitgebreid verslag U game U learn - een verslag

4 maart was ik bij de workshop Gaming voor Dummies en kon daar Assassin’s Creed uitproberen waardoor ik goed kon begrijpen wat bedoeld wordt met ‘next-gen’ in het verhaal van de productmanager van Ubisoft. Overigens deed zijn opmerkingen over de nieuwe productlijn voor meisjes (roze, Barbie, de huwelijksdag als mooiste dag van je leven etc.) me stijgeren. In het algemeen vond ik het jammer dat er niet echt gelegenheid was tot discussie, waardoor het symposium nogal oppervlakkig bleef.
Zo werd bijvoorbeeld in verschillende presentaties een vergelijking gemaakt tussen het lezen van boeken en gaming. "Lezen is lineair en leidt altijd tot hetzelfde einde van het verhaal ... "

Mijn indruk van het symposium was dat het overwegend een promotie van 'gaming' tot doel had. Nuttig om argumenten 'voor' te horen, maar wat ik gemist heb zijn de tegenargumenten en reacties daarop om weerstanden te overwinnen, die deels, vermoed ik, terug zijn te voeren tot weerstand tegen IT in het algemeen.

Je kan geloven in de kracht van het goede voorbeeld, laten zien dat iets goed werkt, succes aantoonbaar maken, ik hoop dat het een garantie is om kritiek voldoende te verstommen.

17 januari 2008

Wikia search

Helaas wordt er, voor zover ik kan zien, in de biblioblogosphere nauwelijks gereageerd op het nieuws dat er een alpha versie van de langverwachte zoekmachine van Wikia is gelanceerd.
Wikia bindt strijd om de zoeker aan met Google

Nils Rooijmans, manager van de Nederlandse zoekmachine Ilse.nl, ...
‘Wikia is gebaseerd op een zeer interessante denkrichting: dat gebruikers uiteindelijk het best kunnen bepalen wat echt relevant is. Een mens kan dat beter dan welk geautomatiseerd zoeksysteem dan ook.’

Een bevestiging van het belang van het vak 'informatie-ontsluiten'!
Ik sluit me aan bij de oproep van Wouter: Er is werk aan de winkel : verbeter de Wikipedia! en die van Jimmy Wales, één van de oprichters van Wikipedia: Wales Summons Librarians to Helps Improve Wikipedia

Hoe? Een voorzet heb ik gegeven in Wikipedia
-Laat onze informatiespecialisten samenwerken met autoriteiten op een vakgebied binnen het HBO-onderwijs.
-Laat onze informatiespecialisten deze autoriteiten ondersteunen bij de mogelijkheden artikelen te schrijven, te bewerken, van commentaar te voorzien én te onsluiten.
zie ook Wikipedia en de HvA

11 december 2007

De essentie van Web 2.0

Voor alle deelnemers aan onze leergang Web 2.0 ter overdenking in het kerstreces het volgende.

Misschien draaft Maurice de hond door in De-opstand-is-al-begonnen, maar hij verwoordt, denk ik, wel wat de essentie van Web 2.0 is als hij pleit voor meebeslissen.

Opmerkelijk, vind ik, dat er in zijn voorbeelden twee berippen voorkomen die vaak in de literatuur over Web 2.0 (en verandermanagement) als succes factoren voor toepassing worden genoemd; transparantie en vertrouwen.
zie ook Veranderen

NB waar is ons exemplaar van The Wisdom of crowds?

10 oktober 2007

Technologie zonder Diensten

Naar aanleiding van het verslag van John Min over de opening VU MediaXperience

Wat John vooral is bijgebleven en mij bijzonder aanspreekt in de voordracht van prof. dr. Han Gerrits is de onhoudbaarheid van onderstaande model.

Technologie--->Diensten--->Student/docent

Dit model kan zo langzamerhand vervangen worden door een model waarbij Technologie zonder gebruik van Diensten (lees IT-voorziening, bibliotheken etc.) zijn weg naar de gebruikers vindt. "Diensten" is niet meer nodig. In mijn optiek is Surfgroepen bijvoorbeeld een dienst die technologie aanbiedt die zonder Surfgroepen toch wel zijn weg vindt (via de instroom van de 'digitale generatie') naar student en docent.
Een vodcast met de presentaties van het ochtendprogramma
Zie slide 7 voor bovenstaand model

1 oktober 2007

Surfgroepen

Is er iemand van ons, mediatheekmedewerkers van de HvA, die "Surfgroepen" al heeft verkend? Ik ben reuze benieuwd naar de mogelijkheden in vergelijking met "externe" mogelijkheden om wiki's en blog's (in het algemeen social software) aan te maken, te onderhouden en beheren.
Mij eerste gedachte is dat je de Surf-community direct erbij "krijgt" als je van "Surfgroepen" gebruik maakt.
Is dat zo? En kan je "Surfgroepen" (zinvol/effectief) gebruiken buiten de Surf-community? Zie ook: Bezwaren En volg vooral de link over Reverse psychology ;-)

15 augustus 2007

Wikipedia en de HvA

Met de Wikipedia Scanner waarmee anonieme bijdragen in Wikipedia worden gekoppeld aan ip-adressen en organisaties gezocht op
"Hogeschool van Amsterdam"

Resultaat: 130 wijzigingen door
145.92.37.0-206.255 / 145.92.0.0-35.255 / 145.92.208.0-239.255 (=Hogeschool van Amsterdam)
tussen 2004-04-21 en 2007-07-04

Dit resultaat lijkt erop te wijzen dat binnen de HvAgemeenschap weinig wordt bijgedragen aan Wikipedia.

Kunnen we uit dit resultaat én de constatering van onze Content licenses manager dat de gebruikscijfers van de Brittanica binnen de HvA dramatisch laag zijn én mijn veronderstelling dat de populariteit van Wikipedia hiervan de oorzaak is iets afleiden?

Dat Wikipedia veel door studenten wordt gebruikt maar op deze bron geen toezicht wordt gehouden door de HvAgemeenschap (docenten)?

Zie vooral ook de in een ouder bericht gestelde vragen

Britannica

Zojuist een mail ontvangen van onze Content licenses manager dat ons abonnement op de Britannica online binnenkort verloopt. De gebruikscijfers binnen de HvA zijn dramatisch laag. We kunnen nog bezwaar maken tegen opzegging van deze Britannica. Ben reuze benieuwd wat de exacte oorzaak is van de lage gebruikcijfers en wat de argumenten zullen zijn om op te zeggen of te verlengen.

Een oud bericht van het Digitaal Inlichtingenwerk Zeeuwse Bibliotheek:
Zal Wikipedia traditionele encyclopedieën doen verdwijnen?
en een recent bericht van het Digitaal Inlichtingenwerk Zeeuwse Bibliotheek:
Onthul de identiteit van anonieme Wikipedianen met de Wikipediascanner

zie ook:
Fouten Britannica verbeterd in Wikipedia

31 juli 2007

The cult of the amateur

Naar aanleiding van discussies over Andrew Keen's boek The cult of the amateur, zie
NRC:De actieve internetgebruiker als typende aap
The Wall Street Journal:The Good, the Bad, And the 'Web 2.0'
Lessig:Keen's "The Cult of the Amateur": BRILLIANT!
Danniëlle:Gelezen The Cult of the Amateur / Andrew Keen

Veelvuldig wordt gesproken over gatekeepers. Keen klaagt over het ontbreken van poortwachters, bijvoorbeeld uitgevers en impresario's. "These professional intermediaries are the arbiters of good taste and critical judgment"

Op bibliotheek 2.0 In het Forum Web 2.0 'Cult of the amateur'? vraagt Peter Delsman zich af "Hoe zit dat dan met Bieb 2.0? Hollen wij achter de verkeerde hype en hysterie aan? Of is er zoveel goeds tussen de amateur content dat het juist een uitdaging is voor bibliotheken om te helpen bij het herkennen van kwaliteit en betrouwbare informatie?"

Ik denk dat bibliotheken, in essentie, er zijn om informatie te valideren door bronnen te selecteren, te ontsluiten en uiteindelijk beschikbaar te stellen, waarbij expertise omtrent het publicatieproces moet leiden tot, voor een bepaalde doelgroep waardevolle informatie.

Internet (in technische zin) en het Web hebben het mogelijk gemaakt afzonderlijke digitale bronnen beschikbaar te stellen. Het Web nu is echter méér dan een verzameling door professionals én "amateurs" gemaakte, onsloten en beschikbaar gestelde afzonderlijk te benaderen bronnen. De samenhang, het verband tussen en de context waarin bronnen geplaats zijn op het Web kunnen deze bronnen voor een bepaalde doelgroep een toegevoegde waarde geven. Juist het vinden en kunnen aanbieden van deze toegevoegde waarde is, denk ik, de uitdaging voor bibliotheken.

28 juni 2007

Tien redenen waarom mensen niet reageren op weblogs.

Van een collega tien redenen ontvangen waarom mensen niet reageren op weblogs.

Omdat ik vermoed dat de meeste redenen uitingen zijn van weerstand tegen verandering wil ik ze niet weerleggen, bestrijden, ontkrachten of ontzenuwen. Weerstand wordt meestal niet overwonnen door tegenargumenten omdat weerstand dikwijls is gebaseerd op beleving of gevoel.

Weerstand kan onder andere ontstaan door allerlei twijfels aan de verandering; twijfel aan de noodzaak, twijfel aan de oplossing, twijfel aan het veranderproces, twijfel over de eigen positie, twijfel aan de veranderaar.

In mijn vorige posting heb ik een link opgenomen naar een succesverhaal over een veranderingsproces. Een voorwaarde voor succesvol veranderen is volgens de geïnterviewde veranderaar vertrouwen; vertrouwen in de noodzaak, de oplossing, het proces, de eigen positie en die van de veranderaar.

Ik wil zo mogelijk belemmering opruimen om deze blog te kunnen lezen en de postings van commentaar te kunnen voorzien. Daarom kan iedereen vanaf 22 juni 2007 de blog lezen en vanaf 28 juni 2007 reacties achterlaten. Ik ga de reacties wel monitoren en ingrijpen als ik dat nodig vind, desnoods reacties verwijderen.
Een prikkelende posting over een ethische code voor webloggers en anoniem reageren vind je op de blog ditisberry.
Hier vind je ook een link naar U bent een aap en dus ongeschikt om te bloggen

De tien redenen waarom mensen niet reageren op weblogs.

1 Wat je opschrijft is zo compleet dat ik niets anders te zeggen zou weten dan "wat goed gedaan". En dat voelt een beetje dom.

2 Je hebt me iets geleerd wat ik nog niet wist en ik wil daar even over nadenken voordat ik een vraag heb. En ik wil mezelf niet in diskrediet brengen. Dus ik ga weer verder.

3 Ik wil een comment typen, maar dan zie ik dat je alleen maar op een paar vrienden reageert als een soort ons kent ons.

4 De mensen die op je blog reageren houden van het uitwisselen van meningen en ik weet niet of ik moedig genoeg ben hetzelfde te doen.

5 Je reageert eigenlijk niet op comments, dus waarom zou ik er ééntje schrijven? (dat is voor mij een echt afhaker!).

6 Ik vind je blog echt heel leuk, maar ik ben te moe, te druk of iets anders. Ik geef wel weer een andere keer commentaar.

7 Je eindigt je posts met een hele grote vraag in de trant van "wat vind je van de Big Bang?" Dat is zo'n grote vraag dat ik daar zo snel geen antwoord op weet.

8 Je zet een hek neer door te eisen dat ik inlog voordat ik commentaar geef. Ik heb al zoveel passwords en ik ken je niet goed genoeg om er dat voor over te hebben.

9 De inhoud was niet zo boeiend en ik kon er niks van JOU in terug vinden. Het is dezelfde post die ik al op 10 andere blogs heb gelezen. Als ik commentaar zou moeten geven, zou ik je dat moeten vertellen.

10 Je post was negatief. De meeste mensen houden daar niet van. Ze willen geen deel uitmaken van negatief spul. Ik geef dus geen commentaar omdat ik er niet mee geïdentificeerd wil worden (ik me er niet mee identificeer).

11 juni 2007

Veranderen

Vanavond op de ouderavond van mijn kinderen geweest.
De avond was bedoeld om met de ouders het eerste jaar van het 'anders leren' te evalueren. In 'Perspectief' nr. 7 van maart 2007 (een uitgave van het Katholiek Pedagogisch Centrum) het verhaal van de start Van droom naar werkelijkheid

Met bewondering voor het team, merendeels leerkrachten met jarenlange ervaring, en enigszins jaloers op de ondersteuning (KPC) heb ik aan de evaluatieavond deelgenomen. Wat is het inspirerend om met mensen te praten die een visie hebben, dit in praktijk weten te brengen en enthousiast hun nieuwe inzichten kunnen overdragen.

Kenmerkend in het verhaal van deze school is de keuze snel te starten, niet te lang te blijven hangen in de theoretische uitwerking van plannen. Wat bovendien een belangrijke voorwaarde blijkt voor hun succesvol veranderen is: vertrouwen.

In het verhaal komen meer veranderkundige aspecten aan de orde die ook voor onze situatie van toepassing zijn. Dit maakt het verhaal bijzonder de moeite waard om te lezen; lezen dus!

30 mei 2007

Relatiebeheer

Vanmiddag tijdens de bijeenkomst met Arno van Doorn in het kader van relatiebeheer zijn mij een aantal zaken opgevallen, waarvan ik er één hier wil uitwerken.

Maar eerst het volgende: in bovenstaande zin wilde ik een link opnemen die iets kon verklaren over de achtergrond van deze HvA docent. Door simpel googlen kwam ik op pagina van de site van Managementboek.nl waarop 2 titels van hem worden gepresenteerd Arno van Doorn Opmerkelijk voor degenen die zijn inspirerend 'betoog' vanmiddag gehoord hebben is dat de site de auteur uitnodigt zijn website daar te tonen. In het kader van deze blog is bovendien illustratief dat lezers gevraagd wordt een waardering te geven en klikken op meer info op een titel van Arno levert meer voorbeelden van Web 2.0 toepassingen (a la bol.com:) lezerstrefwoorden en "Mensen die dit bestelden hebben ook onderstaande boeken besteld." Ik denk dan direct aan onsluiting door gebruikers en valideren door mediathecarissen.

Vanmiddag hoorde ik de opmerking dat blogs iets anders zijn dan websites. Waarmee werd bedoeld dat een blog ongeschikt is voor het publiceren (en vinden) van een CV op internet. Er zijn digitale media die uiterst geschikt zijn voor het publiceren van een CV (Hyves? waar ook werkgevers komen), maar in ieder geval is een blog een medium om een (al dan niet fictief) persoon te presenteren. Naar keuze van een blogger kan zijn of haar profiel openbaar zijn.

In de reactie van een eerdere posting van mij hoe-en-waarom-blogs-in-bibliotheken verwijst 'Bedrijfsman'(?) naar zijn blog buro waarin hij, naar aanleiding van een bericht in de Financial Times, schrijft over het belang van blogs voor organisaties in het algemeen.

Deze blog is opgezet om HvA-mediatheekmedewerkers te stimuleren na te denken over Web 2.0 en om ze te stimuleren met blogs te oefenen. Deze blog is alleen te lezen door genodigden, 'Bedrijfsman' is daar één van. Daarnaast is het een goede manier om al doende te leren en te ontdekken hoe het is om in een weblog samen te werken. 'Bedrijfsman' is tot nu de enige die de daad bij het woord gevoegd heeft door een eigen blog aan te maken. Ik hoop van harte dat er meer zullen volgen. Kies een aan web 2.0 gerelateerd onderwerp of een aspect daarvan waarvoor je een speciale belangstelling hebt(bijvoorbeeld social bookmarking, wikipedia, tagclouds, informatie- en of mediavaardigheid, library 2.0, de digitale generatie, weblogs, second life, virtuele identiteit). Samen kunnen dergelijke blogs een 'blogsphere' vormen dat voor ons werk belangrijk wordt.